tisdag 29 maj 2012

Vårdat språk

Vi har pratat med eleverna idag om att vi kommer att ta ett krafttag mot det tråkiga språk som förekommer elever emellan och även gentemot vuxna. Vi kommer att vara extra observanta på språkbruket fram till sommarlovet. Detta gäller både i skolan och på fritids. När vi pratat med ett barn under dagen kommer vi att skicka med en lapp hem (se bif exempel) som vi vill ha tillbaka dagen efter påskriven av er föräldrar så att vi vet att ni tagit del av det som hänt. Vi hoppas på ert stöd i detta och hoppas att vi inte ska behöva skicka hem någon lapp överhuvudtaget till någon.


Tallens personal


Så här ser lappen ut:

De sista veckorna innan sommarlovet kommer vi att ta ett krafttag mot barnens språkbruk. De ord som används (exempelvis könsord, CP, bajs/kiss, rövhål, svordomar, fula gester )är både sårande och stötande mot de barn (och vuxna) som blir drabbade. Användandet av dessa ord har ökat de senaste veckorna. Vi kommer att ha nolltolerans mot detta fram till sommarlovet. När vi hör någon säga något ord som hör till ovanstående kategorier skickar vi hem en lapp till er föräldrar så att ni vet vad som sagts/gjorts. Vi hoppas att ni stödjer oss i detta arbete och pratar med barnen hemma också.

I LGR 11 (s. 12) kan man läsa hur vi i skolan ska arbeta med normer och värden:

2.1 NORMER OCH VÄRDEN
Skolan ska aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna att omfatta vårt sam­hälles gemensamma värderingar och låta dem komma till uttryck i praktisk vardaglig handling.
Mål
Skolans mål är att varje elev
kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter,
respekterar andra människors egenvärde,
tar avstånd från att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till att hjälpa andra människor,
kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen, och
visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.

__________________ har sagt det här idag ___________:

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

....................................................................
.........................................................................................

______________ har pratar med henne/honom om detta och vad det betyder. Prata hemma med ditt/ert barn. Vi i skolan accepterar inte ett sådant språkbruk.

Tack för hjälpen!

Tallens personal

Jag/vi har tagit del av ovanstående

Förälders sign: ____________________________________________________


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar